Animacja poklatkowa. Wstęp.
Animacja poklatkowa to technika filmowania polegająca na
wykonywaniu szeregu zdjęć obiektów, scenek, które zestawione w programie do
montażu dadzą efekt filmu. Tworzenie tego typu filmów jest proste i nie wymaga
specjalistycznego sprzętu. Wystarczy cyfrowy aparat fotograficzny oraz komputer
z programem. Może to być np. program Windows Movie Maker, przeważnie
zainstalowany wraz z systemem Windows (ja obecnie takiego używam do tworzenia
filmików na zajęciach oraz swoich).
Animacja poklatkowa jest aktywnością, którą dzieci mogą
wykonywać same lub z rodzicami, spędzając w ten sposób twórczo czas. Kilka
argumentów za tym, że warto spróbować:
1. Pobudzanie kreatywności. Do animacji poklatkowej można
wykorzystywać wiele różnorodnych technik plastycznych. Ludziki lego,
żołnierzyki i inne figurki, pojazdy i inne zabawki, plastelina, papier, karton
oraz wszelkie materiały plastyczne, przedmioty codziennego użytku, artykuły
spożywcze, liście, patyki, szyszki i inne elementy środowiska naturalnego,
meble, odzież i wiele, wiele innych. Przy braku przedmiotów można wykonać film
poklatkowy wykorzystując żywych aktorów. Tak naprawdę jedynym ograniczeniem
jest wyobraźnia. Poznając różne techniki dzieci pobudzają swoją kreatywność,
uczą się twórczego podejścia do zadań, nieszablonowego rozwiązywania problemów
(np. jak zrobić „ogień” albo „wodę”, „dym” czy „wystrzał” z armaty).
2. Zdolności plastyczne i manualne. Tworzenie animacji
poklatkowej wiąże się z pracami manualnymi, m.in. rysowaniem, wycinaniem,
wyklejaniem, budowaniem z klocków, montowaniem, itd., itd.
3. Oswajanie z nowymi technologiami i światem mediów. Nowe
media, cyfrowe zabawki, itp. – wielu rodziców widzi w tym (w dużym stopniu
słusznie) spore zagrożenia wychowawcze. Jednak kontaktu z tym światem nie da się
uniknąć, dlatego rozsądnie jest abyśmy nauczyli nasze dzieci z niego
odpowiedzialnie korzystać. Zabawa animacją poklatkową i zamieszczanie efektów w
sieci, oglądanie innych podobnych, szukanie inspiracji pozwala nam oswoić nasze
dzieci z cyfrowym światem, wyjaśnić mechanizmy jego działania, pokazać
zagrożenia ale i korzyści. Uczymy też nasze dzieci aktywnego, twórczego korzystania
z mediów, zamiast biernej i bezmyślnej konsumpcji. Co ważne – chęć kręcenia
filmików może być bodźcem do poszukiwania ciekawych tematów i zgłębiania wiedzy
z najróżniejszych dziedzin.
4. Kształtowanie charakteru. Praca z animacją poklatkową
jest praco i czasochłonna. Aby zrobić 1 sekundę filmu należy wykonać od
kilkunastu do ponad 20 zdjęć. Każde zdjęcie to zmiana elementów sceny, a może
ich być bardzo wiele w zależności od skomplikowania fabuły J
Aby więc osiągnąć spektakularny efekt dzieci muszą wykazać się cierpliwością,
sumiennością i wytrwałością – dla rozbrykanego chłopaka jest pewnym wyzwaniem,
aby mozolnie przez kilkadziesiąt minut przestawiać figurki i inne elementy
centymetr po centymetrze… Ponadto tworzenie filmu wymaga organizacji – należy wymyślić
scenariusz, przygotować rekwizyty i scenografię, zaplanować ujęcia, itd. Uczy
to dobrej organizacji pracy.
Kilka słów o naszych zajęciach. W grupie jest ok. 8
chłopców. Zajęcia trwają około 90 minut. Ze względu na specyfikę animacji
poklatkowej efektywna praca jest wtedy, gdy przy jednym filmie pracuje mała
grupa (2 – 3) lub pojedyncza osoba. Gdy chłopaków jest więcej robi się
zamieszanie i przepychanki, które utrudniają dosyć precyzyjną pracę. Dlatego
staram się wymyślać takie rozwiązania, aby chłopcy w parach lub pojedynczo
kręcili swoje własne filmiki. Gdy jedna ekipa kręci,reszta przygotowuje się do
swoich ujęć. Jak na razie jest to najlepsze rozwiązania w naszych warunkach. Stąd
też krótka długość filmików, gdyż nie jesteśmy w stanie wykonać więcej zdjęć w
godzinach zajęć. Po zajęciach już sam uzupełniam filmiki o odpowiednią oprawę
graficzną i dźwiękową, aby dawały zadowalający efekt.
Podczas zajęć chciałbym w miarę możliwości przekazać
chłopakom to co opisałem w punktach 1-4 powyżej. Na początek chcę zapoznać ich
z różnymi technikami animacji poklatkowej, a następnie stopniowo pozwalać na
samodzielny dobór tematów i technik, aby pobudzić ich naturalne zdolności i
kreatywność.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz